Art Show as Unruly Organism
... a standout is Jeanno Gaussi, who was born in Kabul in 1973, left in 1978 and is based in Berlin; she presents an installation piece that centers on old family snapshots that she commissioned Ustad Sharif Amin, a Kabul artist, to render as vivid, folkish paintings. ...

The New York Times, R. Smith, June 14, 2012

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


afghan roots

For the berlin art journal, Dorothea Schöne spoke to the artist about reconnecting with her roots, the challenges of being the diaspora, and being a stranger to oneself. ...

berlinartjournal, D. Schöne, June 2012

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Zerstreut, spielerisch, eigensinniger

... Und Jeanno Gaussi, die im Alter von fünf Jahren an der Hand ihrer Tante nach Deutschland kam, lässt alte Schwarzweißaufnahmen aus dem Familienalbum in Kabul von einem Auftragsmaler als bunte Familienportraits in Öl ausführen - und interpretieren: Kann es sein, dass der Vater der kleinen Mädchen, die hier aufgereiht sind, ein strenger Mann war? ...

Süddeutsche Zeitung, C.Lorch, June 6, 2012

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Mein Lieblingskunstwerk: Jeanno Gaussis traurige, in Öl gemalte Familienbilder

Im hintersten Raum im ehemaligen Elisabeth-Hospital an der Obersten Gasse bekommt das Schicksal der Menschen in Afghanistan ein Gesicht – eines mit toten Augen. Zehn Ölgemälde hängen dort, sie zeigen Menschen mit dunklen Haaren, Erwachsene und Kinder, Kleidung und Frisuren sind lange aus der Mode gekommen. ...

myDOCUMENTA.de, Friederike Szamborzki, June 14, 2012

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Afghanistan at the dOCUMENTA (13)

Nafas features this exhibition here in the form of a walk-through with photos and information to the artworks.

Nafas Art Magazine, Binder & Haupt, June 2012

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


dOCUMENTA (13): Books, Afghanistan and Both

... Returning to Kabul in 2008 for the first time since she left, Gaussi enlisted a local commercial painter to paint several of the photographs, and then recorded a conversation with him when each painting was completed: paintings of enigmatic photographs and conversations amount to a poignant investigation of a dislocated childhood, a largely forgotten homeland and an ambiguous national identity. ...

Art in America, G. Volk, July 2012

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


100 Kunstwerke: Jeanno Gaussi (71)

... Jeanno Gaussis Filme, Videos, fotografische Arbeiten u. Installationen erkunden unbestimmte Räume und Zeiten und verkörpern so die persönlichen wie gesellschaftlichen Dynamiken der Diaspora. Die Künstlerin versucht eine mögliche Identität zu retten und sie aus einer Vielzahl von Bruchstücken und einander widerstreitenden Erinnerungen wieder herzustellen. ...

Nordhessen Rundschau, H. Jacob, July 12, 2012

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


The Afghan Seminars – dOCUMENTA 13

... A sense of disjointed history is explored in relation to the personal in Jeanno Gaussi’s project Family Stories. Brought up in Kabul, Delhi and Berlin, Gaussi has attempted to reconstruct a possible family identity made up of multiple fragments of stories and conflicting memories. ...

studio international, A. Blood, July 10, 2012